Norsk Rikskringkasting

Fra ReidarWiki

Gå til: navigasjon, søk
NRK Fjernsynet har holdt til på Marienlyst i Oslo i uminnelige tider. Her er et bilde av Fjernsynshuset

Norsk Rikskringkasting også kalt NRK er en TV-kanal Reidar misliker grunnet et noe kjedelig programtilbud. Reidar har stilt inn NRKkanal 13 på fjersynsapparatet sitt, som forøvrig står i privaten. Reidar ble boikottet av NRK etter å ha stilt opp i en reklamefilm om Solo, men ble senere tatt inn i varmen igjen.

Jørgen Slips hadde en kjempehit med låta NRK, som også var med på Casinokassetten.

Innhold

Reidar vrakes i NRK

Som følge av deltakelse utenfor TV-ruten til NRK, ble Reidar vraket fra videre engasjement i kanalen. På grunn av dette ble han ikke med da Blikkbåx arvtaker Midt i Smørøyet tok over sendetiden høsten 1988. Programmet ble forøvrig ansett som tidenes største satsning på for barn og unge på fjernsynet, og det er ikke rart at Reidar reagerte med å sende et brev av aller krasseste ordelag til Aftenposten, etter han ble konfrontert med nyheten etter interrailturen.

Her følger noen utdrag[1] fra Aftenposten den 20. august 1988:

- Reidar har utspilt sin rolle hos oss, fordi han har løpt løpsk i reklamesammenheng, sier produsent Hermann Gran i barne- og ungdomsavdelingen i NRK.

Han hevder dessuten at Øivind Blunck og Alf Tande-Petersen har brutt en muntlig avtale om ikke å benytte «Reidar» i andre sammenhenger, da «Blikkbåx» sto på sendeplanen tidligere i år.

(...)

- En ting er å gjøre suksess, men vi mener at «Reidar» nå er så utvannet at det ikke er aktuelt med en ny kontrakt, opplyser Gran. Barne og ungdomsavdelingen har forøvrig ikke tatt stilling til «Bittens» skjebne, men diskutert muligheten av å utvikle henne videre i Hege Schøyens skikkelse.

-Jeg er ikke krass fordi figurene i utgangspunktet ble laget på oppdrag av NRK. Det er på ingen måte meningen å angripe opphavsretten, men NRK har visse retningslinjer for bestillingsverker, og vi ønsket ikke at «Bitten og Reidar» skulle utnyttes kommersielt før efter «Blikkbåx» var avsluttet i vår, sier Hermann Gran.

«Reidar» er nå uønsket i barne-TV, til tross for at han blir elsket av barn, ungdom og voksne i hele landet.

Men det er helt klart uenighet innad i NRK hvorhvidt «Reidar» har mistet sin underholdningsverdi... Siden «Blikkbåx» sluttet ivår, har radarparet Blunck/Tande-P fått fire henvendelser fra andre avdelinger på Marienlyst. Sist en forespørsel i forbindelse med Amanda-utdelingen i Haugesund.

Reidar-kassetten, annonser og kinoreklame. - Er NRK misunnelige for at unge «Reidar» også gjør det bra i næringslivet? - Nei, men det er tåpelig at NRK ikke har en klausul som gjør det mulig for institusjonen selv å tjene penger på populære fjernsynsfigurer. Helt utrolig, mener Gran.

(...)

Tekstforfatter Alf Tande-Petersen har følgende kommentar til Hermann Gran: - Det med avtalen er blank løgn! Vi har ikke inngått noen muntlig avtale og følgelig ikke brutt noen heller. Er det forøvrig vanlig at NRK bruker muntlige avtaler i opphavsrettslige spørsmål? spør Tande-P.

(...)

NRK henviser til interne regler fra 1976 godkjent av daværende kringkastingssjef Torolf Elster. «Bestilt programstoff skal ikke kunne offentliggjøres på annen måte før sending. Efter avtale i hvert enkelt tilfelle kan fastsettes at programstoffet ikke skal offentliggjøres på annen måte før ved nærmere bestemt tid efter sending. Efter denne tid kan opphavsmann bruke stoffet som han/hun måtte ønske».

(...)

Blunck og Tande-P i Dagsrevyen

Dagsrevyen hadde besøk av Øivind Blunck og Tande P. som forsvarte den privat-komersielle bruk av figuren Reidar. Forsvaret ble holdt på kjent Reidar-nivå, og det holdt til at NRK-dørene åpnet seg igjen. Men de prinsipielle problemene som er avdekket her, bør nok behandles med større alvor enn Reidar åpenbart er istand til.[2]

Monopol på Reidar?

Aftenposten-spaltist Knut Bøckman spør seg den 23. august 1988 om NRK påberoper seg monopol på Reidar. Her er et lite utdrag fra spalten ved navn "Apropos...": [3]

Norges for tiden eldste tenåring, «Reidar» i skuespilleren Øivind Bluncks populære og småsleivete gestalt, er kommet på kant med NRK.

Riktignok viser det seg at forlyender om at «Reidar» som følge av uoverenstemmelsene var boikottet i NRK/TVs programopplegg for ungom denne høsten, ikke medfører riktighet. Programmet var planlagt uten «Reidar», hans venninne «Bitten» og en kamerat med det noe gryteferdige navn «Grøten», lenge før det var oppstått noen gnisninger, blir det opplyst.

Og sist lørdag kunne hele Norge på skjermen iaktta hvordan «Reidar» og Ada Haug i Barne- og ungdoms-TV falt hverandre om halsen i lutter forsoning.

(...)

Når det ikke er uttrykkelig fastslått i noen kontrakt eller annen form for avtale, skal det da være slik at en figur som kreeres og frembringes på NRKs fjernsynsskjerm, nærmest er å oppfatte som NRKs eiendom?

Ja, mener åpenbart herrene og damene i Det hvite hus på Marienlyst, som på det mest bestemte protesterer mot at Blunck har latt «Reidar» fremstå i reklamens tjeneste, uten tvil til betydelig økonomisk fordel for skuespilleren og formodentlig også for skribenten bak ham.

Nei, svarer Blunck og Tande-Petersen, og det virker umiddelbart vanskelig å gi dem annet enn rett.

Her foreligger der, såvidt utenforstående kan oppfatte, et freelance-forhold, der forfatterens og aktørens forpliktelser ovenfor NRK er begrenset til de opptredener som er definert i avtalen mellom partene.

Rent prinsipielt kan vel ikke situasjonen være annerledes enn om en skuespiller på freelance-basis opptrer f.eks. på en revyscene med en selvkomponert figur som så bli populær hos publikum. Skal vedkommende da være avskåret fra å benytte samme figur også ved andre opptredner andre steder?

(...)

Reidar bannlyst i radio og TV

«Avstå fra å bruke kassetter, plater og filmer som er produsert av Øivind Blunck og Alf Tande-Petersen på grunnlag av figuren «Reidar», og avstå fra å bruke figuren «Reidar» i programmene»

Klar melding fra fjernsynssjef Tor Strand i et rundtskriv til programredaktørene på Marienlyst. Nå er tenåringen «Reidar» bannlyst i NRK, og blir boikottet i både radio og fjernsyn. Grunnen er aktivitet på reklamemarkedet.

Programredaktør Inger Inadomi sier til Osloavisen at det er tre punkter striden dreier seg om. Først og fremst opphavsretten til «Reidar og Bitten». NRK mener at Øivind Blunck og Alf Tande-Petersen har brutt en kontrakt, hvor de har skrevet under på at figurene ikke skal brukes i reklamesammenheng. Dessuten er NRKs erstatningskrav på 10 000 kroner blitt avvist.

- Jeg sier som fatter'n: «Misunnelse, Reidar, kan sammenlignes med et gnagsår. Gnagsåret er skoenes eneste måte å hevde seg på!»

Hverken Øivind Blunck eller Alf Tande-Petersen kjenner til noen kontrakt med NRK, og har nå engasjert høyesterettsadvokat Truls Dramer som sin juridiske rådgiver i denne «Reidar»-konflikten, som kan ende i retten.[4]

Reidar tilbake i NRK

Følgende sto å lese i Aftenposten den 25. februar 1989:[5]

Nå kan mutter'n dra i gang noen vafler og Reidar skåle i Solo. Reidar er ikke lenger bannlyst i NRK. Boikotten er opphevet.

NRK har ombestemt seg, og vil ikke lenger utestenge ham som ble kåret til Norges mest populære efter Kongen. Skuespiller Øivind Blunck skal få fortsette å stikke nesen sin helt inn i fjernsynsruten for å forteller mer om Bitten og Grøten. Pat Sharp er «out», Reidar er «in».

- Reidar-konflikten er nå historie, sier underholdningssjef Harald Tusberg, som igår hadde et møte med Øivind Blunck for å diskutere planene for et større lørdags-show i TV til høsten. Blant sang og gjøgle-nummer er det stor sannsynlighet for at også den forvokste tenåring Reidar dukker opp, men hva programmet eventuelt skal inneholde, er ikke bestemt.

- Her er det fritt valg fra øverse hylle, sier Tusberg som berømmer Bluncks allsidige talent.

Nå har NRK foretatt en helomvending i saken, og slipper Reidar inn i det hvite hus på Marienlyst.

Om han dukker opp i ungdomsprogrammene igjen, er uklart. - Vi har ikke diskutert om vi skal bruke Reidar, og vi kan ikke si noe før vi ser hva som foreligger av andre planer i huset, sier programsekretær Svein Erik Børja.

Referanser

  1. ^ Aftenposten (20. august 1988, side 10), skrevet av Anita Fleime Syversen.
  2. ^ Aftenposten (22. august 1988, side 55), skrevet av Rie Bistrup.
  3. ^ Aftenposten (23. august 1988, side 4), skrevet av Knut Bøckman.
  4. ^ Aftenposten (5. november 1988, side 11), skrevet av Anita Fleime Syversen.
  5. ^ Aftenposten (25. februar 1989, side 19), skrevet av Leslie Goldsack.

Linker

TV-kanaler
Sky Channel | Norsk Rikskringkasting | Kanal 13 | Super Channel | TVNorge
Personlige verktøy
Navnerom
Varianter
Handlinger
Navigasjon
Personene
For fansen
I kulissene
Verktøy